L.A. Style – James Brown Is dead + Quadrophonia – The Wave Of The Future

Един страхотен торент в Замунда тези дни ми припомни няколко стари клубни класики от самото начало на 90-те. Майко моя!

Бях DJ в най-популярната дискотека в София през зимата на 91-92 г. – „Чикаго“. Имаше поне още 2-3 по-големи или по-луксозни клуба по това време. Примерно елитната „Орбилукс“, с която никой не можеше да се сравнява. Но такъв купон като в „Чикаго“ нямаше никъде!

В сравнително малкото помещение се тъпчеха по няколкостотин човека и ставаше нечовешко парти. Някъде към един след полунощ всичко живо обезумяваше. Всички бяха пияни и изкрейзили от кеф. Ако вече бях успял да им изпълня всички желания или да ги докарам до пълно омотване, понякога си позволявах в този миг да пусна нещо малко по-различно.

„James Brown Is dead“ беше перфектният дразнител. Ама действаше бетер Продиджи, казвам ви (е, то тогава още нямаше Продиджи)! Абсурдното заглавие-рефрен плюс ултраагресивната музика бяха жестока гавра. При пускането му половината от тълпата побесняваше, лишена вече напълно от всякакви задръжки. Другата половина си сядаше объркана и недоволна. А двама-трима по-яки гъзари тръгваха да се катерят към кабината на DJ-ея, за да му потърсят гневно сметка какви са тия гадости, които пуска:) Последното завършваше или с бой, или с добър бакшиш:):):)

По това време терминът „техно“ вече ни бе известен – от ъъъ, парчетата на Ту Ънлимитид. Рапърът там често само това и повтаряше – „техно, техно, техно“. Сигурно оттам се е загнездило у широката публика и крайно неправилното впечатление що е то техно и що е „наше“. Близо 20 години по-късно удивително много хора продължават да наричат с термина „техно“ какъвто и да е вид електронна денс музика. Не само че те в 99% от случаите грешат, но и съм готов да се обзаложа, че поне половината от тях абсолютно никога дори не са чували истинско техно.

1235119134_82810341

Ту Ънлимитид никога не са имали нищо общо с техното, разбира се. Но сега си давам сметка, че „James Brown Is dead“ е било първото истинско техно, което сме пускали някога. Само че тогава го наричахме рейв.

Интересното е, че и Ту Ънлимитид, и Ел Ей Стайл са холандци. Също както и друг класически рейв трепач от онова време – Куадрофония.

Ето тези вече дори не смеех да ги пускам, освен ако нямаше безкрайно малко хора (което в оная велика зима в „Чикаго“ така и никога не се случи). Бяха твърде авангардни за разбиранията на публиката тогава… А те са си чист рейв, за никакво техно и дума не може да става.

Клипът на „James Brown Is dead“ е безинтересен, за разлика от размазващата видео класика на Куадрофония в стил „Лудия Макс“. Но ме изуми с това, че парчето на Ел Ей Стайл имало… текст! По наше време нямаше такава екстра, ние си пускахме инструментала и трошахме главите на хората с него (или те трошаха нашите, задето го пускаме – в по-редки случаи…).

Порових и видях, че наистина има текст в Уикипедия, но първият куплет не съвпада с това, което чувам аз. Порових още – и ето ви „истинският“ текст. „Mass hysteria, this is techno /House is not my home but it rocks though“ – ето, казвах ли ви аз, че е техно?!

Тогава много се чудехме защо тия хора така се ебават и то точно с Джеймс Браун, който си беше съвсем жив, здрав, прав и корав в ония години? Въобще не ми е хрумнало, че „Бащата на фънка“ олицетворяваше диското, зародило се първоначално като музика на черните и именно от фънка.

Обявявайки го символично за мъртъв, групите от новото рейв поколение демонстративно скъсваха с всички музикални традиции, господствали дотогава в танцовата и в поп музиката. Музиката на бъдещето оттук нататък щеше да бъде изцяло електронна, без глас, понякога без мелодия, а само звук, понякога и звук дори нямаше да има, защото щяха да го заменят семпли, а понякога въобще и музика нямаше да има в нея. В последното и досега са убедени забележително много хора:) Но тогава не знаехме това.

„James Brown Is dead“ така и не бе възприет от БГ аудиторията. Но по света стана култов трак. Само няколко месеца по-късно се появи ново техно-парче, което твърдеше „James Brown Is Still Alive“. Авторите му (пак холандци) иронично се бяха нарекли Холи Нойз (Свещен шум). Ако не са ви били на първото парче, пуснете ли и второто, беше ви сигурно. Аз бях хитрец – пусках първото до половината и в сюблимния момент пусках само рефрена от второто. След това възможно най-бързо минавах на нещо друго, понеже…

Гаргарата стана пълна, когато няколко месеца по-късно се появи и трето парче – „Who The Fuck Is James Brown?“ на Трауматик Стрес (още едно добре подбрано име и пак холандци). Е, това вече дори не съм го пускал, ама никога! Принудихте ме най-после – признах си!

Torrents (искат регистрация) – http://www.zamunda.net/browse.php?search=Turn+Up+The+Bass&cat=0&incldead=1

Advertisements

Етикети: , , , , , , , , ,

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s


%d bloggers like this: