3 в 1: Elevation, чалга и M-Tel – неочаквано взривоопасна ситуация

Не мога да споделя впечатленията си от фестивала Elevation, защото не съм бил там. Но ще споделя някои размисли покрай Elevation, които някак ми се набиват на очи.

Първо, още преди феста колегата VaGro се възмути, че му предложили да отразява събитието срещу преспиване на „приятелска цена“ от 110 лв. за легло на вечер. Ако е вярно, какви ли са били неприятелските цени, питам се?

Ако е вярно, само това вече би съборило амбициите на организатори и фенове, даже всичко друго да бе минало по конец. Всичко над 10 лв. на легло – говорим за поляните на Разлог посред лято все пак – си е чиста спекула. Нали уж според организаторите имало леглова база, която иначе пустеела? Добре, нека тази база да не може да побере чак 10 000-20 000 души. Явно тогава цената няма да е 10 лв., но – 110 лв.?! Това е цена за легло в хотел 2-3 звезди в Гърция или Турция на брега на морето в разгара на сезона!

Откъдето и да го погледнеш, или местните хотелиери са решили да направят пачка на принципа „сега или никога“ (което за посетителите обикновено значи „сега се прецаках и може би ще дам от немай къде, но ще дойда пак тук точно никога!“), или въпросната леглова база е мит и просто цените са скочили до небесата, защото има търсене, а няма достатъчно предлагане. Така или иначе – FAIL!

Второ, българските промоутъри трябва ДА ЗАБРАНЯТ на чуждите поп и рок звезди да ходят в чалга клубове преди, след и особено ВМЕСТО да изнасят концерт у нас.

Това може и да звучи глупаво и дори неизпълнимо, но шокът за техните почитатели у нас е грандиозен. Все трябва да има поне полуграмотен PR, които меко и настойчиво да обясни на Сайпръс Хил, Рамщайн и всички останали, че най-обикновеното им, иначе разбираемо човешко любопитство към (предимно ориенталския) нощен живот у нас е катастрофално за имиджа им тук.

Тук се води война на световете (не е смешно). Единият свят е този на поп, рок, хаус и всякаква друга музика, светът на европейската и световна култура. Другият е този на анадолското в кръвта, който се качва на масата , хвърля салфетки и маа кючеци след 3-тата ракия – светът на чалгата.

Войната не е между чалгата и другата музика. Войната е между чалга културата (светът на простотията) и между нормалната култура. А изборът е не само културен, а цивилизационен (както се изразяваше един бивш президент, който слушаше и свиреше Бийтълс), дори политически, ако щете.

Положението е такова, че чалгата е завладяла 90% от публичното пространство и е набутала цялата останала култура в останалите 10%. Затова, не стига че сме най-бедни в ЕС, но и хората, които тук слушат нормална музика, била тя рок, джаз, поп, електронна, са по-малко от нормалното за държава с нашето население.

При това положение промоутърите по принцип правят чудеса от храброст, за да осигурят за такава малка и неплатежоспособна публика що-годе интересни и актуални артисти и групи, че и да не фалират, а да излязат някак на печалба.

От друга страна феновете плащат по половин минимална заплата (!), за да видят в центъра на София един застаряващ изпълнител, последно актуален преди 20-30 години, като Джо Кокър (не става дума за качествата му на певец, говорим за друго нещо тук). И плащат вече цяла минимална заплата, за да видят 2-3 по-актуални имена накуп в някой фест на края на света. Съобразно стандарта си на живот българският фен сигурно е най-скъпо плащащият фен в света!

И накрая, след като чалгата и нейните просташки апологети са го тъпкали отвсякъде – радио, тв, реклами, билбордове, ресторанти, заведения, клубове, частни сбирки у дома дори, след като открито са му се подигравали, че стои в ъгъла на купона и на живота, след като е мечтал години наред за своите любимци и е чакал своя миг, и след като е платил една минимална месечна заплата, за да види въпросните любимци, те… се осират като абсолютни прошляци в някой мутренски чалга клуб!!!  Е, прочете сега какво става във форумите, които след Elevation врят и кипят от гняв и възмущение.

Всеки метъл герой или световен рапър, заснет ухилен до уши в компанията на проститутки в наш чалга клуб, автоматично губи завинаги поне четвърт от феновете си у нас. И поне още толкова втори път няма да стъпят на негов концерт и безплатно да ги карат. Това не е въпрос на правила, които трябва да спазват у нас, това е истинско предателство към феновете им тук. Разбира се, доста от тях ще кажат „дреме ми за България“. И ще получат същото в отговор, бъдете сигурни.

Така че, за промоутърите – грандиозен FAIL! Всичките ви артисти искат майка си и баща си плюс още 1001-а екстри, за да свирят и пеят тук. Погрижете се да им обясните положението и да им сложите в договора клауза да НЕ ходят в чалга клубове! Иначе или това ще им е първият и последният концерт тук, или направо да не идват – на тези цени ще можем да ги гледаме и в Сърбия, Румъния или Гърция плюс удоволствието от екскурзията – щото в Разлог все пак Акропол няма…

А ако на Сайпръс Хил, Хъртс и Рамщайн толкова им се гледат ориенталски простотии – такива има колкото искаш и в Сърбия, Румъния, Гърция, Турция. Единствената разлика е, че там има и друга музика и култура, за разлика от тук. Там няма война, не и в този смисъл и мащаб, както у нас.

И последно – съдейки по отзивите във форумите и фейсбук след Elevation, реномето на М-Тел е толкова криво в очите на потребителите, че спонсорирането на фестивали с идеята да се създаде положителен образ на компанията е чисто хвърляне на пари на вятъра. М-Тел така го е закършил откъм PR, че трябва да вложи поне 10 ПЪТИ по-висока сума и то дългосрочно, години наред в изграждането на положителен имидж (и да си оправи проблемите, така вбесили клиентите му).

В тази връзка, може би по-удачно би било операторът-гигант да си направи собствен ежегоден музикален фестивал, като просто възложи специализираната дейност на подизпълнители. Спонсорство от примерно 100 000 евро е капка в морето за кой да е фестивал. Но ако се инвестират умно и с идея, може да се постигне многократно по-голям ефект. Например с толкова може да се направи грандиозен ежегоден фестивал на българската музика – и ще си е само на М-Тел, парите ще останат в България, а да не обсъждаме какъв ще е PR ефектът от такъв ивент.

Но идеи – море, акъл – шамандура…

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.

Advertisements

2 Отговора to “3 в 1: Elevation, чалга и M-Tel – неочаквано взривоопасна ситуация”

  1. nousha Says:

    Не мога да разбера в това за настаняването къде виждаш проблема. За журналистите бе осигурен безплатен транспорт и бе казано, че могат да осигурят отстъпка при настаняване – в ОПРЕДЕЛЕН хотел, с който явно са в някакви отношения. Въпросният хотел е от веригата Флоримонт, които са спонсори и на джаз феста в Банско, имат там два хотела, в София един и разни сгради и са СКЪПИ. Това е все едно да се мрънка, че от Хилтън не отпуснали за журналисти легла по 10 лв. Такива са им цените на тези хотели, това е. Има бол на далеч по-ниски цени, плюс частни квартири. Сега, ако обвиняваме организаторите, че не са се договорили с някой по-евтин хотел за журналистите, това е друго.

  2. djsupermax Says:

    Именно – изказвам изумление, че организаторите са „договорили“ такива „приятелски“ цени за журналисти. Следващия път да договорят и превоза на журналистите с луксозен Лиърджет от София до Разлог на „приятелска“ цена от само 3000 лв. на калпак – и да чакат положително отразяване… или изобщо отразяване. Колко тъп трябва да си, за да не знаеш стандарта на живот у нас?

    А иначе, щом е имало и нормални цени за преспиване на феновете, значи грешката е моя. Пак да повторя – не съм бил лично на събитието, коментирам нещата от втора ръка – по разказано от приятели:)

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s


%d bloggers like this: